25 marca 2019

"Pamiętaj o śmierci" Anna Klejzerowicz



Pewnej nocy starszy mężczyzna jest świadkiem morderstwa. Zdarzenie przypomina mu o przeszłości, a wstrząs, którego doznał powoduje u niego zawał serca i natychmiastową śmierć.
Rankiem gospodarze klubu „Schron”, obok którego miało miejsce morderstwo, odnajdują ciała dwóch osób oraz ślady wskazujące na próbę włamania do położonych niżej kondygnacji zasypanych przez Niemców pod koniec wojny. Na ciałach ofiar umieszczono karteczki z tajemniczym napisem „Memento”. 
 Nadkomisarz Marek Zebra rozpoczyna śledztwo, do którego angażuje swojego kolegę, byłego policjanta i dziennikarza śledczego Emila Żądło. Początkowe podejrzenia prowadzą do porachunków gangsterów, jednak gdy ofiar przybywa i są nimi osoby bezpośrednio związane z klubem „Schron” domyślają się, że sprawa może mieć drugie dno. 
 Emil wraz z partnerką, muzealniczką Martą Zabłocką zaczyna odkrywać tajemnicę która sięga XVII wieku. Co znajduje się w  podziemych bunkrach? Czy są to skarby ukryte przez hitlerowców? A może coś, co zupełnie ich zaskoczy?

„Pamiętaj o śmierci” to pierwsza powieść Anny Klejzerowicz jaką przeczytałam. Bardzo spodobał mi się  lekki styl pisania autorki, dzięki czemu książka jest wciągająca i szybko się ją czyta. Na uwagę zasługują też jej bohaterowie. Trochę sarkastyczni, z poczuciem humoru Marta i Emil oraz jego syn Bartek, bardzo mi się spodobali. Jeśli chodzi o samą książkę, to nie można jej uznać za typowy kryminał. Moim zdaniem jest to przede wszystkim powieść obyczajowa z wątkiem sensacyjnym w tle. Nie znajdziemy w niej typowego śledztwa i pościgu za mordercą, skupiamy się bardziej na poznaniu tajemnicy historycznej. Rozczarowało mnie ogromnie zakończenie. Jestem w stanie zrozumieć wytłumaczenie autorki zawarte w posłowiu,  jednak spodziewałam się zamkniętego zakończenia, liczyłam na więcej.
Czy zraziło mnie to do książek Anny Klejzerowicz? Nie. Zamierzam sięgnąć po inne jej pozycje i dopiero wtedy wyrobić sobie jakieś zdanie o jej książkach.


Ocena: 6/10
Autor: Anna Klejzerowicz
Rok wydania: 2019
Wydawnictwo: Replika

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 Agata recenzuje , Blogger